کشاله ران یکی از مناطق حساس و مستعد آسیب در بدنسازی است. کشاله به منطقه ی بین شکم و ران گفته میشود و از 5 عضله اصلی تشکیل شده است. عضلات اصلی این منطقه را عضلات اداکتور یا عضلات نزدیک کننده ران تشکیل داده اند.

علت درد کشاله پا چیست

عضلات اداکتور علاوه بر تامین نیروی لازم برای حرکات ران، در ثبات و نگهداری لگن و ران نیز نقش مهمی دارند و حجم اصلی داخل ران را تشکیل میدهند. تاندون عضلات اداکتور در ورزشهای سنگینی همچون بدنسازی، پاورلیفتینگ و همچنین ورزشهای پر سرعت همچون فوتبال، اسکی و در انواع ورزشهای رزمی ممکن است دچار آسیب دیدگی و درد شود.

علائم درد کشاله ران چیست

ورزشکار از درد شدید در داخل ران خود رنج میبرد. در حین آسیب ممکن است حسی شبیه به شنیدن یک صدا در داخل ران داشته باشد. درد بسیار تیز بوده و مانع از خوابیدن وی میشود. گاهی ورزشکار با لنگیدن راه میرود و سعی میکند وزن کمتری را بر روی ران صدمه دیده خود بیاندازد.

درد گاهی به اندازه ای است که در فعالیتهای ساده همچون راه رفتن، بلند کردن زانو، دور و نزدیک کردن ران، بالا و پایین رفتن از پله، پیاده و سوار شدن ماشین و… نیز ایجاد اشکال میکند.

ادامه این وضعیت موجب ضعف و تحلیل عضلات داخلی ران و در نهایت آتروفی یا آب شدن آنها میشود.

تشخیص درد کشاله ران پا

یکی از روشهای تشخیص بالینی آسیب دیدگی های عضلات اداکتور ران، لمس دقیق عضلات ناحیه توسط فیزیوتراپیست است. متخصص فیزیوتراپی با بررسی سفتی، ورم، التهاب و حساسیت عضلات اداکتور، آسیب دیدگی آنها را مشخص میکند. یکی از روشهای دیگر قرار دادن توپی در بین پاست. از ورزشکار خواسته میشود تا توپ را بین زانوهای خود فشار دهد که در صورت درگیری عضلات اداکتور، داخل ران وی دردناک میشود.

درمانهای خانگی درد کشاله ران

قرار دادن یخ بر روی بخش داخلی ران بمدت 15 دقیقه و سه مرتبه در روز، بستن ناحیه درد با یک باند کشی، بی حرکت کردن ران در دوره درد حاد اولیه و مصرف داروهای ضدالتهابی میتواند به کاهش درد ورزشکار کمک کند. بسته به شدت آسیب مدت ترمیم بافت های صدمه دیده گاهی ممکن است تا 6 هفته طول بکشد.

فیزیوتراپی درد کشاله ران

روشهای درمانی درد کشاله ران، از استراحت گرفته تا یخ گذاری، بی حرکت کردن ران و… تا مصرف مسکن، تزریق دارو و فیزیوتراپی است. در افرادیکه چندان به فعالیت فیزیکی و ورزش وابسته نیستند، مصرف دارو و یا تزریق میتواند برای از بین بردن درد و ناخوشی کافی باشد.

اما در یک ورزشکار مصرف دارو به تنهایی با کاهش درد موجب شده ورزشکار حرکات سنگین را مجددا آغاز کند و دچار آسیب دیدگی گسترده تری شود. لذا انجام درمانی که علاوه بر کاهش درد علت بروز درد را از بین میبرد ضروری است.

 

در فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد با استفاده از روشهای تخصصی، انواع آسیب دیدگی های کشاله را درمان میکنیم. قدرت و توان عضله را بازیابی کرده و ثبات و انسجام را به مفصل برمیگردانیم تا علاوه بر کاهش درد، علت درد نیز درمان شود.

با بکارگیری امواج لیزر پرتوان، بافت صدمه دیده را تحریک میکنیم تا پروسه بازسازی آغاز شود. لیزر پرتوان با افزایش متابولیسم سلولی برای ترمیم آسیب های ورزشی بسیار سودمند است.

امواج قدرتمند تکار از دیگر روشهایی است که در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد برای درمان قطعی کشیدگی کشاله ران بکار میرود. این موج با فرکانس رادیویی موجب حرارت عمقی در ناحیه آسیب شده و با افزایش گردش خون زمینه ترمیم و بازسازی بافتی را فراهم میکند.

امواج اولتراسوند نیز در درمان آسیب دیدگی کشاله ران بدنسازان نقش مهمی دارند. این امواج نیز با جذب عمقی خود خاصیت الاستیسیتی عضلات اداکتور ران را افزایش میدهند. افزایش خاصیت کشش پذیری نقش مهمی در جلوگیری از آسیب دیدگی مجدد عضلات اداکتور ران دارد.

طب سوزنی درای نیدلینگ یکی دیگر از روشهای موثر درمان آسیب های ورزشی، بویژه بدنسازی است. در این شیوه که در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد انجام میشود با استفاده از نیدل اهدافی را در عمق عضله گرفتار تحریک کرده و درگیری بافتی را آزاد میکنیم.

همچنین از جریانهای الکتریکی یا الکتروتراپی نیز برای درمان و تقویت عضلات اداکتور ران استفاده میکنیم. این جریانها شامل تنس، فارادیک، اینترفرنشیال، راشن و … است که بسته به نوع آسیب دیدگی ورزشکار انتخاب میشوند.

درمانهای دستی یا منوآل تراپی از جمله روشهای بسیار موثر برای آسیبهای ورزشی در بدنسازان است. منوآل تراپی به افزایش انعطاف پذیری عضلات و آزاد شدن فاشیای پوشاننده آنها بسیار کمک میکند. تمرین های کششی به عضلات اداکتور و همسترینگ پای مبتلا به بهبود سریع تر کمک میکند.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>