آسیب دیدگی کتف در بدنسازی بسیار شایع است. بسیاری از حرکاتی که در بدنسازی بکار میرود به ناحیه کتف فشار زیادی وارد میکند که در طولانی مدت میتواند موجب آسیب دیدگی در این منطقه بشود.

تقسیم بندی عضلات بدن

عضلات بدن از یک نگاه، به دو دسته کلی عضلات وضعیتی یا پوسچرال و عضلات قدرتی یا پاور، تقسیم میشوند. عضلات قدرتی همچون عضله جلوی بازو برای تولید نیرو و جابجایی اجسام طراحی شده اند. این عضلات مسئول تولید نیروی زیاد در زمانی کوتاه هستند. یعنی در مواقعی که ما نیاز به تولید نیرو داریم منقبض شده، نیروی لازم را فراهم میکنند و سپس به استراحت برمیگردند.

دسته دیگر عضلات وضعیتی هستند، این عضلات نیروی بسیار کمتری را در زمان بسیار طولانی تر برای بدن فراهم میکنند و همانطور که از نام شان پیداست، در وضعیت دهی بدن و یا نگاهداری حالات بدن فعال هستند. زمان استراحت کوتاهی دارند و پیوسته در حال تولید نیرو هستند.

عضلات ناحیه کتف بیشتر از دسته عضلات پوسچرال هستند و در نگاهداری وضعیت بدنی فعالند. این خود عاملی است که زمینه آسیب دیدگی بیشتر عضلات کتف را فراهم میکند.

آناتومی کتف و شانه

در اطراف کتف و شانه عضلات متعددی قرار گرفته اند. عضله تراپزیوس، عضلات رومبوئید، عضله لواتور اسکپولا، عضلات ترس ماژور و مینور و عضله دلتوئید، عضلات سوپرااسپیناتوس و اینفرااسپیناتوس، از مهمترین عضلات این نواحی هستند.

انقباض هر یک از این عضلات موجب حرکت در مسیری ویژه در کتف و شانه میشود. بسته به ساختار بدنی بدنساز و نوع برنامه ورزشی وی، گروه های ویژه ای وارد انقباض میشوند. در حرکات کول، عضلات تراپزیوس و لواتور اسکپولا بیشتر منقبض میشوند که شانس درگیری آنها را افزایش میدهد.

در حرکت نشر خم، عضلات رومبوئید و تراپز میانی بیشترین نیرو را تولید میکنند و لذا احتمال درد و درگیری آنها بسیار بالاست. همچنین کلیه حرکاتی که در مفصل شانه انجام میشود با انقباض عضلاتی همچون دلتوئید، سوپرااسپیناتوس و اینفرااسپیناتوس، ترس ماژور و مینور همراه است که در صورت شدید بودن حرکات، احتمال درد و درگیری در آنها نیز وجود دارد.

علت درد کتف در بدنسازی

تریگر پوینت ها یکی از اصلی ترین و رایج ترین علل درد و ناخوشی در اطراف کتف است. در صورت بروز تریگر پوینت، نقاط سفت و گلوله مانند در عمق عضلات مجاور کتف قابل لمس است. درد سوزشی و احساس وجود نقاط داغ، سر شدن و تیر کشیدن درد به نواحی دیگر از جمله علایم وجود تریگر پوینت است.

کشیدگی عضلات کول و کتف، در اثر حرکات ناگهانی و پیش بینی نشده ایجاد میشود. این حالت با درد همراه است و مانع از بکارگیری حداکثر توان ورزشکار بدنساز در تولید نیرو میشود.

تاندونیت شانه، پارگی تاندونهای سرشانه در اثر نیروهای شدید وارده به عضلات و در نهایت به تاندون آنها، ایجاد میشود. در این حالت حرکات بازو بویژه حرکات مقاومتی آن دردناک است و ممکن است از حداکثر دامنه حرکتی دست بیمار کاسته شود.

درمان درد کتف بدنسازان

در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد با استفاده از روشهای اختصاصی درمان آسیبهای ورزشی، درد کتف بدنسازان قابل درمان است. ابتدا با ارزیابی دقیق نواحی درد، بافت اصلی درگیر را لمس کرده و نوع آسیب وارده به آن را مشخص میکنیم. سپس با استفاده از روشهای تخصصی درمانی همجون لیزر پرتوان، امواج قدرتمند تکار و اولتراسوند بافت صدمه دیده را ترمیم میکنیم.

همچنین با استفاده از الکتروتراپی قدرت لازم را به عضلات گرفتار بازمیگردانیم. یکی از روشهای موثر دیگر برای درمان آسیب های ناشی از بدنسازی، طب سوزنی درای نیدلینگ است. در این شیوه تخصصی مسیر عضلات، اعصاب و عروق منطقه را لمس کرده و سپس با استفاده از نیدل، نقاط درگیر و تریگر پوینت های عضله را آزاد میکینم.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>