درد عضله سینه ای در بدنسازی یکی از شکایات رایج در بین ورزشکاران است که بدنبال استفاده از وزنه های سنگین و یا تکرار زیاد حرکات مربوط به عضله ناحیه سینه ای در باشگاه ایجاد میشود. در متن حاضر با ساختار این عضلات، آسیبها و درمان آن آشنا میشویم.

ساختار و آناتومی عضلات سینه ای

عضله سینه ای بزرگ یا پکتورالیس ماژور ماهیچه ای پهن و بزرگ است که  اتصالات وسیعی به جلوی بدن دارد و تشکیل دهنده حجم اصلی بخش بالایی تنه است. نام این عضله از کلمه لاتین pectus به معنای پستان گرفته شده است. دلیل نامگذاری آن قرار گرفتن این عضله در زیر بافت پستان است. در زیر عضله سینه ای بزرگ، عضله کوچک و مثلثی شکل پکتورالیس مینور قرار گرفته است. عضله پکتورالیس ماژور بخش زیادی از حجم جلوی سینه را تشکیل میدهد. در واقع اصلی ترین حجم بدن در بالای شکم بوده و از عضلات مورد علاقه بدنسازان است. پکتورالیس ماژور به دنده ها، جناغ، بخش هایی از عضلات شکم، بازو و ترقوه اتصالات محکمی دارد و از اعصاب پکتورال داخلی و خارجی از ریشه های عصبی گردنی 5 تا 8 و عصب توراسیک اول عصب میگیرد.

عملکرد پکتورالیس ماژور

این عضله بزرگ بازو را به جلو می آورد. مثل حرکتی که بازو برای پرتاب کردن یک توپ، یا بلند کردن بچه از زمین انجام میدهد. حرکت بعدی نزدیک کردن بازو به بدن است مثل چسباندن کف دست به کناره باسن. پکتورال دست را به داخل میچرخاند مثل حرکت بازو در ورزش کشتی.

بیشترین فعالسازی پکتورال در صفحه عرضی و در حرکات پرسی اتفاق می افتد. هم حرکات تک مفصلی و هم چند مفصلی برای فعالسازی آن مناسب هستند و البته تلفیقی از حرکات تک مفصلی و چند مفصلی موجب رشد و حجیم شدن بیشتر سینه ها میشود.  حرکات مناسب برای رسیدن به این هدف شامل: barbell bench press, dumbbell bench press, machine bench press هستند. در این حرکات ترکیب صاف شدن مفصل آرنج و حرکت عرضی بازو، موجب انقباض بخشهای جناغی و ترقوه ای پکتورال میشود. این حرکات منجر به افزایش حجم عضلات سینه ای میشوند.

آسیبهای رایج عضلات جلوی سینه

عضله سینه ای بزرگ یا پکتورالیس ماژور کمتر دچار آسیب میشود و این آسیب دیدگی معمولا در بین ورزشکاران بویژه بدنسازی، ورزشهای برخوردی و وزنه برداری رایج است. این حالت موجب درد، ضعف و ناتوانی میشود. بیشترین درگیری در محل اتصال تاندون به عضله ایجاد میشود که بدنبال انقباض اکسنتریک شدید پکتورال مثلا در حرکت bench press روی میدهد. محل احتمالی بعدی آسیب در بالک اصلی عضله است که در اثر ضربه مستقیم در ورزشهای برخوردی ایجاد میشود.

بدنسازانی که تمرکز زیادی بر روی پرورش عضلات سینه ای دارند معمولا دچار درگیری در این عضله میشوند. با شکل گیری کلافهای عضلانی در لابلای فیبرهای عضلات پکتورال دردهایی بصورت ناگهانی و حاد در بخشهایی از قفسه سینه و شانه پخش میشود و معمولا ورزشکار از سوزش و کاهش قدرت در عضله شکایت میکند. علت این آسیب بیش از حد کار کردن فیبرهای عضلات پکتورال است.

در اطراف هر مفصل گروه های عضلانی مختلفی وجود دارند که دورتادور آن را احاطه کرده اند. هر یک از این عضلات با تولید نیرو وضعیت مفصل را در حالت بالانس شده نگاه میدارند. در صورتیکه نیروی یکی از این عضلات کم و یا زیاد شود بالانس مفصلی نیز تغییر میکند. لذا همیشه وجود ضعف دلیل بروز آسیبهای اسکلتی عضلانی نیست و همانطور که توضیح دادیم قدرت بیش از اندازه هم میتواند موجب آسیب شود. در بین ورزشکاران بویژه بدنسازان، برخلاف بیماران معمولی، ضعف دلیل اصلی آسیب نیست بلکه بیش از حد قوی بودن عضلات علت بیشتر مشکلات اسکلتی عضلانی است. در واقع مهمتر از ضعف یا قدرت، وجود تناسب و بالانس بین گروههای عضلانی پیرامون مفصل است که عامل اصلی در سلامت سیستم اسکلتی بشمار میرود.

درمان آسیب عضلات سینه ای

هرچه درمان آسیب دیدگی عضله پکتورال ماژور سریعتر آغاز شود بویژه در مرحله حاد، شانس بهبودی کامل بسیار افزایش می یابد. ضایعات و آسیبهای قدیمی تر مزمن شده و نسبت به درمان مقاوم تر هستند. فیزیوتراپی اصلیترین درمان آسیب دیدگی ناحیه پکتورال است. داروهای مسکن تنها از شدت درد ورزشکار کم میکنند. در کوتاه مدت درد بدنساز کم شده، لذا وی با همان نیروی قبل به ورزش ادامه میدهد و از آنجاییکه دیگر درد را احساس نمیکند آسیب دیدگی بیشتر و وسیعتر میشود.

برای درمان اصولی و علمی، میتوانید به کلینیک فیزیوتراپی آرامش واقع در سعادت آباد مراجعه کنید. ابتدا با بررسی تمامی الگوهای حرکتی ورزشکار و ارزیابی بافتهای مجاور، درمان آسیب دیدگی را طرح ریزی میکنیم. آسیب عضله سینه ای با استفاده از امواج پرقدرت لیزر پرتوان درمان میشود. این موج با نفوذ عمقی خود موجب ترمیم رشته های آسیب دیده میشود. با استفاده از درمانهای دستی یا منوآل تراپی مثل روش فریکشن انعطاف پذیری نقاط درگیر را بدست می آوریم. اولتراسوند برای افزایش انعطاف پذیری بافتهای سفت شده عضله بسیار مناسب است. این موج با جذب در بافت عضلانی موجب افزایش انعطاف پذیری آن میشود. برای اثرگذاری بر فیبرهای عمقی تر سوزن درای نیدلینگ روش بسیار مناسبی است. با استفاده از سوزنهای استریل یکبار مصرف، به نقاط غیر قابل دسترس رفته و درگیری آنها را درمان میکنیم. این روش تخصصی توسط دکتر صادق زراعتکار بر روی عضو صدمه دیده انجام میشود.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>