درد زانو در بدنسازی یکی از مشکلات مفصلی بدنسازان محسوب میشود که در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم.

زانو درد بعد از بدنسازی

پس از حرکات سنگین برای عضلات چهارسر و همسترینگ، درد زانو ممکن است ایجاد شود. ورزشکار باید نسبت به وضعیت مفصلی خود آگاهی کامل داشته باشد و با در نظر گرفتن زوایای مفصلی در پاها، قدرت عضلات مهم در پا و انعطاف پذیری آنها وزنه و سنگینی حرکات را انتخاب کند.

بسیاری از حرکاتی که ذاتا مخرب نیستند ممکن است برای شرایط بدنی یک بدنساز مناسب نباشند. لذا توجه به موارد فوق نقش مهمی در پیشگیری از زانو درد بعد از بدنسازی دارد. فیزیوتراپی ورزشی آرامش در سعادت آباد، با بررسی وضعیت مفصلی در بدنسازان به پیشگیری از ابتلا به زانو درد بدنسازان کمک میکند.

علت درد زانو بعد از بدنسازی

رایج ترین علت زانو درد بعد از بدنسازی گرفتگی عضلات پیرامون مفصل است. از آنجایی که بیشترین فشار در حین اعمال وزنه های سنگین در حرکات پا بر روی عضلات چهارسر، همسترینگ، اداکتور، ابداکتور، ماهیجه دو قلو پشت ساق و… است لذا طبیعی است که درگیری عضلانی ایجاد شده موجب درد در اطراف و یا خود مفصل زانو بشود.

علت بعدی نرمی غضروف کشکک زانوست. در زانو غضروفی مستحکم قرار گرفته که با عملکرد خود مانع از بروز ساییدگی استخوانها میشود. در برخی افراد بویژه در دختران، جنس غضروف بکار رفته در زانو نرم تر از حد معمول است که این امر موجب فرسودگی زودهنگام زانو میشود.

یکی دیگر از آسیبهایی که ممکن است موجب درد زانو در بدنسازی بشود، پارگی یا کشیدگی رباط های صلیبی و منیسک زانوست. بویژه حرکات سریع و استارتهای ناگهانی میتواند زمینه ساز پارگی acl، pcl و منیسک در زانوی بدنساز بشود.

التهاب در بورس های اطراف زانو در اثر حرکات طولانی و تکرار شونده از جمله دلایل درد زانو بعد از بدنسازی است. بورس ها کیسه های حاوی مایعی هستند که به کمتر شدن اصطکاک در مفصل زانو کمک میکنند.

بدلیل حرکات سنگین و تکرار شونده ممکن است این کیسه ها ملتهب شده و موجب زانو درد در بدنساز بشود. در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد با بررسی دقیق وضعیت مفصلی و تست های کلینیکی علت اصلی درد زانوی بدنساز را تشخیص میدهیم.

اسکات و زانو درد

اسکات یکی از شناخته شده ترین حرکات و شاید مرسوم ترین حرکت برای پا در بدنسازی است. این ورزش خوشنام که یک تمرین زنجیره بسته یا closed chain exercises است به خوبی با ایجاد هم انقباضی در عضله کوادری سپس و همسترینگ موجب افزایش قدرت و شکل دهی به ران بدنساز میشود و از سویی به افزایش ثبات و پایداری مفصل زانو کمک میکند.

اما افزایش بدون برنامه در سنگینی این حرکت و افزودن درجه خم شدن مفصل زانو میتواند اسکات و زانو درد را با یکدیگر پیوند بزند.

ایروبیک و زانو درد

ایروبیک به ورزشهایی اطلاق میشود که موجب بالا رفتن میزان تنفس و افزایش ضربان قلب ورزشکار میشود. بنابراین یک پیاده روی سریع، دویدن آهسته، تردمیل، دوچرخه ثابت، انواع رقص، زومبا و… در دسته ورزشهای ایروبیک قرار میگیرند.

بنابراین برای داشتن یک ورزش ایروبیک مناسب لزومی به انجام حرکات بسیار پیچیده و سنگین نیست و یکی از موارد بالا هم به خوبی میتواند نیاز ورزشکار را برطرف سازد. در صورتیکه میزان فشار وارده به مفاصل منطقی بوده و ورزشکار از کفش مناسب استفاده کند، ورزشهای ایروبیک به کاهش درد زانو کمک میکند.

ایروبیک موجب تقویت سیستم گردش خون در بدن میشود و اکسیژن رسانی را افزایش میدهد، این ویژگی کمک میکند تا بدن بتواند بصورت خودکار برخی از آسیب دیدگی های مفصلی را ترمیم کند.

فیزیوتراپی آرامش، فیزیوتراپی تخصصی صدمات بدنسازی است که سلامت مفاصل، عضلات، تاندونها و رباط های بدنساز را به ارمغان می آورد.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>